CASEプログラム学科講演会「イギリスでのジェンダー」を開催
日時:2024年7月10日(水)
担当:Lisa Rogers 教授
参加学生:19名
2024年7月10日CASEプログラム学科講演会: 「イギリスでのジェンダー」
2024年7月10日、Amelia Stewart-ParkerさんがCASEプログラムの学生を対象に「イギリスのジェンダー」と題したワークショップを行いました。
Stewart-Parker先生は、イギリス・ロンドンの女子高の副校長で、女性のみの教育現場における若い女性の経験を研究するために来日しています。Stewart-Parker副校長は、英国における女性の困難な現状や、男女間のジェンダー格差を是正するために政府や企業が行っている政策について、解説されました。
CASEプログラムの学生たちは、日本の女性の状況とイギリスの女性の状況を比較しながら、先生と他の学生とディスカションしました。1年次生から4年次生までのワークショップ参加者にとって、まさに学びの場となりました。
出席した学生からは、「イギリスの状況が思っていたほど違わないことに驚いた」という声も聴かれました。日本ではまだ、女性が家事のほとんどをこなすことを期待され、男性より収入が少ない現状があり、一方でイギリスでは、政府や管理職の地位に就く女性が多く、日本ほど賃金差がない状況です。
しかし、日本の医療の質はイギリスより質が高いにもかかわらず、イギリスの方が更年期の女性を支援し、男女格差を是正するための政策を政府が行っていることに、学生たちは感銘を受けた様子でした。
このワークショップは、上回生にとっては日本以外の女性についての学びを深め、低年次生にとっては、将来ジェンダーについて勉強する意欲を高めるために有意義な時間となりました。
July 10, 2024 CASE Program Event: Gender in the UK
On July 10, 2024, Amelia Stewart-Parker did a workshop for CASE Program students titled “Gender in the UK”. Ms. Stewart-Parker is a vice principal at an all-girls’ high school in London, UK visiting Japan to study young women’s experiences in all-women’s education settings. She provided an energetic and interesting explanation of current difficulties of women in the UK and policies the government and corporations are carrying out to lessen the gender gap between men and women. CASE Program students interacted with her while discussing the situation of women in Japan and comparing it to women in the UK. It was truly a learning-experience for first year to fourth-year workshop participants.
Some things students said they were surprised to learn that the situation between Japan and the UK were not as different as they had thought. Women are still expected to do most of the household duties and receive less pay than men. There are more women in government and management positions in the UK. However, the quality of healthcare in Japan is higher than the UK. Despite this, students were impressed with what British government is doing to support women experiencing menopause and lessen the gender gap. The workshop helped older students learn about women outside of Japan and motivated younger students to be more interested in studying about gender in the future.